لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

خبر ها

نصیراحمد فایق: "برای بازپس‌گیری حق رأی افغانستان در سازمان ملل تلاش می‌کنم"

افغانستان - نصیراحمد فایق سرپرست نماینده‌گی دائم افغانستان در سازمان ملل متحد
افغانستان - نصیراحمد فایق سرپرست نماینده‌گی دائم افغانستان در سازمان ملل متحد

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید که تعلیق حق رأی افغانستان در سازمان ملل متحد به خاطر عدم پرداخت حق‌العضویت موضوع تازه‌ای نیست و او تلاش می‌کند تا این حق را پس بگیرد.

فایق دیروز به رسانه‌ها گفت که این حق به دلایل تخنیکی، نه سیاسی از افغانستان گرفته شده است.

بر اساس گزارش‌ها، سازمان ملل متحد افغانستان را به دلیل عدم پرداخت حق عضویت سالانه ۲۰۰ هزار دالر از حق رأی در مجمع عمومی این سازمان محروم کرده است.

امرالله صالح، معاون اول جمهوری مخلوع افغانستان در شبکۀ اکس (تویتر) ادعا کرده که تعلیق حق رأی ربطی به حق‌العضویت ندارد. به گفتۀ صالح اگر چنین چیز شده باشد، او حاضر است که قرض‌های گذشته و حق عضویت سه سال آینده نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد را بپردازد.

شمار تلفات ناشی از سیلاب در شهر مشهد ایران به ۷ نفر رسید؛ ۱۲ تن دیگر ناپدید شده‌اند

عکس از: خبرگزاری دولت ایران؛ ایرنا
عکس از: خبرگزاری دولت ایران؛ ایرنا

حداقل هفت تن در اثر بارندگی شدید و سرازیر شدن سیلاب در شمال شرق ایران در شهر مشهد کشته شده‌اند. مقامات محلی هشدار داده اند که با ادامه عملیات نجات برای یافتن افرادی که هنوز شناسایی نشده‌اند، احتمال دارد که تعداد قربانیان افزایش یابد.

بارندگی‌های شدیدی که از اوایل هفته جاری آغاز شد، باعث سرازیر شدن سیلاب در مشهد شده، در ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، خیابان‌‌ها مملو از آب شده‌اند و چندین موتر دیده می‌شود که آب‌های خروشان آن‌ها را با خود می‌برد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، حداقل ۱۲ تن نیز ناپدید شده‌اند.

دستگیری دو عضو گروه زینبیون وابسته به ایران در شهر کراچی پاکستان

پولیس کراچی
پولیس کراچی

پولیس ادارۀ مبارزه با تروریزم ایالت سند پاکستان اعلام کرده که دو مرد مسلح وابسته به گروه شبه نظامی زینبیون را در شهر کراچی بازداشت کرده است.

آصف اعجاز شیخ، رئیس این اداره در نشست خبری در کراچی به روز پنج‌شنبه گفت که این دو تن در ایران آموزش دیده‌اند و به دستور نهادهای استخباراتی ایران، علمای مذهبی و اعضای یک گروه مذهبی مخالف را در کراچی هدف قرار داده‌اند.

او نام های این افراد را وقار عباس و حسین اکبر ذکر کرد و افزود که آنها ساکنین منطقه گلگت بلتستان پاکستان هستند.

به گفتۀ این مقام پولیس، دو تن متهمین از سپتمبر سال گذشته تا ۲۱ ماه فبروری امسال ۱۷ عالم دین را در کراچی به ضرب گلوله کشته و ۱۱ تن دیگر را زخمی کردهاند.

تجمع اعتراضی شماری از پناه‌جویان افغان در لندن

پناهجویان افغان در لندن
پناهجویان افغان در لندن

حدود ۱۰۰ تن از پناه‌جویان افغان در مقابل ساختمان وزارت داخلۀ بریتانیا در لندن به روز پنج‌شنبه مظاهره کردند.

آن‌ها در اعتراض به طرح بریتانیا در زمینۀ انتقال پناه‌جویان به رواندا تجمع کرده بودند.

به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، در میان مظاهره‌چیان شماری از افغان‌هایی نیز حضور داشتند که در گذشته با نظامیان بریتانیایی در افغانستان کار کرده بودند.

قمرجبارخیل یکی از معترضان گفت که انتقال افغان‌ها به خصوص آن‌هایی که با نیروهای ناتو در افغانستان کار کرده‌اند، پیامد منفی خواهد داشت.

حکومت بریانیا اخیراً تصمیم گرفت تا پناه‌جویانی که دوسیه‌های مهاجرتی آنان بررسی نشده است به رواندا منتقل شوند و در این کشور افریقایی منتظر بررسی کیس‌های خود باشند.

نوین‌الحق کرکتر افغان از باشگاه کرکت همپشایر انگلستان جدا می‌شود

یک بازی کریکت
یک بازی کریکت

باشگاه کرکت همپشایر انگلستان دیروز اعلام کرد که نوین‌الحق کرکتر افغان تصمیم گرفته که این باشگاه را ترک کند.
نوین‌الحق ۲۴ ساله ، باورلر سریع تیم ملی کرکت افغانستان عمدتاً در رقابت‌های ۲۰ اووره بازی می‌کند.
او تااکنون در ۱۷۹ بازی ۲۰ اووره توانسته است که ۲۱۶ ویکیت بگیرد.
نوین‌الحق در حال حاضر در رقابت های لیگ برتر کرکت هند بازی می کند.
او در کنار لیگ های کرکت انگلستان و هند در لیگ‌های افریقای جنوبی و پاکستان نیز اشتراک کرده است.

پیش‌بینی آب‌وهوا: جمعه و شنبه، روزهای پُرباران برای افغانستان خواهد بود

اداره هواشناسی افغانستان روزهای جمعه و شنبه را در اکثر ولایت‌های افغانستان بارندگی اعلام کرده است.
اداره هواشناسی افغانستان روزهای جمعه و شنبه را در اکثر ولایت‌های افغانستان بارندگی اعلام کرده است.

پیش‌بینی ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان نشان می‌دهد که ۲۹ ولایت افغانستان به روزهای جمعه و شنبه شاهد بارندگی و سیلاب خواهند بود.

این ریاست در اطلاعیه‌ای دیروز گفت که در ولایت‌های بدخشان، تخار، قندوز، بغلان، پنج‌شیر، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، کاپیسا، کابل، پروان، میدان وردک ،بامیان ، دایکندی ، سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپل، غور، فاریاب، بادغیس، هرات، فراه، هلمند، قندهار، اورزگان، زابل و غزنی به شمول سالنگ‌ها احتمال باران شدید، رعد و برق و سیلاب‌های آنی وجود دارد.

بادهای شدید در ولایت‌های شمالی، شمال‌غربی، جنوب‌غربی، شرقی، جنوب‌شرقی و مرکزی به شمول سالنگ‌ها نیز پیشبینی شده است.

این در حالی است که بر اثر جاری شدن سیلاب در ولایت بغلان به روز جمعه گذشته صدها تن کشته و زخمی شدند.

سیلاب‌ها در برخی از ولایت‌های دیگر نیز از مردم قربانی گرفته و خسارات مالی را به دنبال داشته است.

چین و پاکستان خواستار ایجاد یک "چارچوب" سیاسی فراگیر در افغانستان شدند

وزیران خارجۀ چین و پاکستان خواستار ایجاد یک چارچوب سیاسی فراگیر در افغانستان شدند.

وانگ‌یی و محمد اسحاق دار، این خواست را در بیانیه‌ای مشترک که دیروز منتشر شد مطرح کردند.

در بیانیه از طالبان خواسته شده است که سیاست‌های معتدل را اتخاذ کنند و اجازه ندهند که از قلمرو افغانستان برای اهداف دهشت‌افگنی استفاده شود.

طالبان در بارۀ این بیانیه هنوز تبصره نکرده‌اند ؛ اما قبلاً گفته بودند که خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

وزیران خارجۀ چین و پاکستان همچنان خواستار کمک جامعۀ جهانی در زمینه‌های بشردوستانه و انکشاف اقتصادی در افغانستان شده‌اند

ادغام دوباره کمیته ملی المپیک و ریاست عمومی ورزش و تربیت بدنی افغانستان

کمیته ملی المپیک افغانستان در دورۀ جمهوریت حامد کرزی ده سال قبل از امروز و به تاریخ ۲۰ حمل سال ۱۳۹۳ مستقل شد.
کمیته ملی المپیک افغانستان در دورۀ جمهوریت حامد کرزی ده سال قبل از امروز و به تاریخ ۲۰ حمل سال ۱۳۹۳ مستقل شد.

مسوولان در حکومت سرپرست طالبان روز پنج‌شنبه ۲۷ ثور از ادغام ۸ نهاد دولتی به وزارت خانه‌ها خبر دادند که در این میان، کمیته ملی المپیک افغانستان نیز با ریاست تربیت بدنی ادغام شده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست گفته است که این تصمیم را رهبری حکومت طالبان به خاطر جلوگیری از تورم تشکیلاتی، جلوگیری از مصارف بیشتر و موثریت بیشتر در کارها گرفته است.

این در حالی است که کمیته ملی المپیک افغانستان در دورۀ جمهوریت حامد کرزی ده سال قبل از امروز و به تاریخ ۲۰ حمل سال ۱۳۹۳ مستقل شد، در آن زمان کرام‌الدین کریم به عنوان رئیس‌تربیت بدنی و ورزش این خبر را اعلام کرده بود و محمد فهیم هاشمی به عنوان سرپرست کمیته ملی المپیک افغانستان انتخاب شده بود.

اما منشور کمیته بین‌المللی المپیک تعریف مشخص از کمیته‌های ملی المپیک کشورها دارد، در این منشور ذکر شده است که «ماموریت کمیته‌های ملی المپیک توسعه، ترویج و حفاظت از جنبش المپیک در کشورهای مربوطه با تطابق با منشور المپیک است».

همچنان در این منشور ذکر شده است که «در صورت نقض منشور المپیک، هیأت اجرائی کمیته بین‌المللی المپیک می‌تواند تصمیمات مناسبی را جهت حفاظت از جنبش المپیک در کشور ها اتخاذ کند.»

همچنان این منشور اکیدأ ذکر کرده است که «هرگاه دولت‌ها به گونه‌ای در امور کمیته‌های ملی المپیک دخالت کنند که باعث محدود شدن فعالت‌های این نهاد شود، هیأت اجرائی کمیته بین‌المللی المپیک صلاحیت دارد تا کمیته ملی المپیک یاد شده را تعلیق و یا عضویت آن‌را از کمیته بین‌المللی المپیک لغو کند.»

با این حال کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم گیرنده است که با کمیته ملی المپیک افغانستان چگونه برخورد خواهد کرد. در افغانستان هم اکنون زنان حق اشتراک در مسابقات ورزشی را ندارند و عملأ تیم‌های ورزشی بانوان لغو شده‌اند که این خود محدود شدن فعالیت کمیته ملی المپیک را با دخالت دولت نشان می‌دهد، طالبان در گذشته وعده کرده بودند که زنان را آزاد خواهند گذاشت که الی مقطع دوکتورا تحصیل کنند ولی عملأ دیده می‌شود که دختران بالاتر از صنف ششم حق ادامه تحصیل را ندارند.

پیش از این در دورۀ نخست حکومت طالبان کمیته بین‌المللی المپیک در اکتوبر سال ۱۹۹۹ میلادی در اجلاس جهانی این کمتیه، ورزش افغانستان را به خاطر تبعیض علیه زنان از اشتراک در بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی محروم کرد و عضویت کمیته ملی المپیک افغانستان را نیز از کمیته بین المللی المپیک گرفت.

پنجمین شکست پی‌درپی؛ تیم ملی والیبال افغانستان از قرغیزستان هم شکست خورد

منبع عکس: فدراسیون والیبال پاکستان
منبع عکس: فدراسیون والیبال پاکستان

در ادامه رقابت‌های والیبال قهرمانی زون مرکز آسیا، تیم ملی والیبال افغانستان امروز پنجشنبه ۲۷ ثور از تیم ملی والیبال قرغیزستان شکست خورد.

تیم قغیزستان این مسابقه را در سه ست متوالی و با نتایج ۲۵ بر ۲۰، ۲۵ بر ۲۰ و ۲۵ بر ۱۹ پیروز شد.

افغانستان پیش از این از تیم های ملی والیبال پاکستان، ایران، سریلانکا و ترکمنستان نیز متقبل شکست شده بود.

تیم ملی والیبال افغانستان در شرایط از این تورنمنت خدا حافظی می کند که با پنج شکست متوالی نتوانست هیچ امتیاز از این رقابتها بدست بیاورد.

این رقابت‌ها با اشتراک شش تیم از تاریخ ۲۲ ثور به میزبانی اسلام آباد پاکستان آغاز شده است و فردا جمعه ۲۸ ثور به پایان می‌رسد.

تیم های ملی والیبال افغانستان، پاکستان، ایران، سریلانکا، ترکمنستان و قرغیزستان تیم های حاضر در این رویداد می باشند.

رؤسای جمهور روسیه و چین سند مشترک "تقویت استراتژیک" امضا کردند

رؤسای جمهور چین و روسیه
رؤسای جمهور چین و روسیه

سفر ولادیمیر پوتین به چین در حالی صورت گرفته که پس از تهاجم غیر موجه مسکو بر اوکراین در فبروروی سال ۲۰۲۲ میلادی، روسیه از نظر اقتصادی بیشتر به چین وابسته شده است.

رئیس جمهور پوتین امروز (۱۶ می) با شی چین پینگ رئیس‌جمهور چین ملاقات کرد.

پوتین پس از امضای سند تحکیم هر چه بیشتر مشارکت‌های ستراتیژيک با چین، در سخنرانی مشترک در چند مورد از روابط خوب اقتصادی با چین یاد آوری کرد:

"سال گذشته گردش مالی تجاری روسیه و چین یک چهارم افزایش یافت و طبق آمار چین به یک ریکارد جدید ۲۴۰ میلیارد دالری رسید. برآورد ما کمی متفاوت است، اما این رقم کاملاً صحیح است."

بر اساس گزارش خبر گزاری اسوشیتدپرس، پوتین، همچنین از تلاش‌های شی‌جین پینگ رهبر چین برای حل منازعه در اوکراین ابراز سپاس‌گزاری کرده است.

رهبران این دو کشور در این دیدار نمادین روی شراکت"بدون محدودیت" تأکید کرده‌اند و گفتند که این روابط عمیق‌تر شده، زیرا روسیه و چین هر دو با تشدید تنش‌ها با غرب مواجه هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران روسیه و چین در یک اعلامیه‌ مشترک ۷۰۰۰ کلمه‌ای در مورد "تعمیق مشارکت همه جانبه و همکاری ستراتیژیک در حال ورود به عصر جدید" مواضع مشترک‌شان را در مورد همه مسائل مهم از اقتصاد و فضا گرفته تا مسائل دفاعی اوکراین و تایوان ارائه کردند.

شی‌جن‌پینگ رئیس‌جمهور چین در این مورد گفت:

"ما مشترکاً به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک، بیانیه مشترک جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه را در مورد تعمیق مشارکت ستراتیژیک همه جانبه چین و روسیه در دوره جدید امضا و صادر کردیم."

رهبران روسیه و چین، همچنین از ایالات متحدۀ امریکا به خاطر مجموعه‌ای از اقداماتی که به گفتۀ پوتین و شی جین پینگ، تهدیدی برای روسیه و چین است، انتقاد کردند.

رؤساي جمهور چین و روسیه به گونه مشترک از عمل‌کرد امریکا در قبال این دو کشور انتقاد کردند.
رؤساي جمهور چین و روسیه به گونه مشترک از عمل‌کرد امریکا در قبال این دو کشور انتقاد کردند.

ولادیمیر پوتین، که حکم دستگیری او توسط محکمه بین‌المللی جزائی صادر شده، از آغاز تهاجم غیرموجه روسیه بر اوکراین در فبروری سال ۲۰۲۲ میلادی، به ندرت به خارج از روسیه سفر کرده و این نخستین سفر خارجی پوتین پس از انتخاب مجدد او برای پنجمین دوره ریاست جمهوری است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG